VARA omroep blok


Pauw & Witteman gaat 8 september weer van start (elke werkdag om 23 uur op Nederland 1). De redactie is al volop in voorbereiding. Niet alleen in Nederland, maar ook elders worden de grenzen verkend. Redacteur Wieneke van Vucht is tijdens de Olympische Spelen van 8 t/m 24 augustus in China.


donderdag 7 augustus 2008

Hoe lang is deze Chinees?


Na een goede vlucht ben ik gisteren in Shanghai aangekomen. Een taxichauffeur slingert me door de file van het vliegtuig naar mijn hotel (en wij maar denken dat Zuid-Europeanen af en toe wat roekeloos rijden…valt bij nader inzien best mee). Onderweg hoor ik hét Olympische ‘volkslied’, maar verder straalt de stad weinig feestelijks of Olympisch uit. Er is bijna net zoveel reclame voor de Expo, die in 2010 in Shanghai plaatsvindt, als voor de Olympische Spelen.

De kranten besteden vandaag wel aandacht aan Olympisch nieuws. Veel plaatjes van juichende Chinese voetbalvrouwen en natuurlijk ook de laatste kilometers van het Olympisch vuur. In Beijing lijken er weinig problemen om het vuur gaande te houden. Gisterenavond zond de staatstelevisie CCTV de mars live uit. Best saai om (als je niet kunt slapen van de jetlag) uren naar naar te kijken, zeker als er niks gebeurt, maar de Chinezen langs de weg vinden het fantastisch en juichen zich een schorre keel.

De man op de foto is Yao Ming. Hij kon blijkbaar ook wat tijd vrijmaken van zijn basketbaltraining om het vuur een paar honderd meter verder te brengen. Ming is de langste speler van de NBA en dat is Lang: 2.29 meter!! Er gaan vreemde geruchten over hem de ronde: zijn -lange- ouders zouden bewust bij elkaar zijn gebracht om een sportgrootheid voort te brengen. Of het nou waar is of niet, het is ze in elk geval gelukt.

Vanmiddag liep ik langs de Shanghaise Madame Tussaud aan de Nanjing Road, zeg maar de Kalverstraat van hier, maar dan kilometers langer. Ik was benieuwd welke grootheden hier zouden staan. Een beetje teleurgesteld zie ik in zaal 1 ook gewoon Madonna, Brad Pitt, Julia Roberts en Tom Cruise in replica staan. Maar een paar zalen verder gelukkig ook Yao Ming. Alle Chinezen wilden met deze grote nationale held op de foto! En ik kon natuurlijk niet achterblijven.…(‘ Hoe lang is een Chinees? ’ is nu wel een hele flauwe grap trouwens) .

De dag voor de opening is het Olympische voetbal al begonnen en ik ben erbij! De receptioniste van het hotel wil me naar het verkeerde voetbalstadion aan de andere kant van de stad sturen (de mensen in Shanghai hebben blijkbaar geen spoedcursus OS gehad), maar mijn oplettende taxichauffeur brengt me gelukkig goed op weg, we gaan naar het Shanghai Stadium. Merk weinig van strenge securitychecks en in mum van tijd sta ik binnen (vrees dat dat in Beijing wel anders wordt), en met mij zo'n 80.000 Chinezen. De Tsjechen spelen gelijk tegen de Aussies (saai!) en ...Lionel Messi wint van Ivoorkust. Fantastische wedstrijd. De Chinezen juichen voor iedere speler die over de middellijn komt en ook maar iets van een actie maakt. Fanatiek doen ze mee met elke wave en proberen ze in het Engels Argentina of Ivory [wordt dus ' ivolie' ]Coast naar de overwinning te schreeuwen. Ben benieuwd of dit enthousiasme na de opening ook in de rest van Shanghai te merken is..

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Wien,
We hebben vandaag de lange chinees in het echie gezien... met de chinese vlag...geen gezicht naast een gewoon mens! Wat een lengte!
Het verhaal is erg leuk. We kijken met spanning uit naar je volgende column.
Nog veel plezier in Shanghai en een goede reis naar Beijing.

groeten pa en ma

Anoniem zei

Hoelang en Wien; leuk stel! Ziet er strak uit je blog...ben je al een beetje geintegreerd met de localo's en bedorven hond gegeten? Openingsceremonie was zinderend veel..wat heb jij er van meegekregen? zometeen nog dichter bij olympisch vuur; goeie reis naar Beijing...kga je volgen! (net als de rest van de redactie) Daan

Anoniem zei

He wien, fijn wat van je te horen! Succes daar en tot hoorns uit Beijing!
xx

Anoniem zei

Wien,

Super die verhalen van je. Lees ze dan ook met plezier. Vooral die foto's elke keer zijn erg leuk;)
Heb je gister nog wat van de opening meegemaakt? Zag er allemaal wel erg spectaculair uit!!
Tot snel,
Kus Martine